dinsdag 15 maart 2016

MTB dropper testen in Zoetermeer 15-03-2016

Vanwege een garantie probleem met de reverb dropper seat post in mijn rose, kon ik al een tijdje niet met de fiets op pad. Omdat je overal op internet leest dat mensen dit probleem hebben, wat opgelost wordt door simpelweg een nieuwe pen op te sturen, ben ik opzoek gegaan naar een vervanger.
Het leek mij namelijk verre van ideaal om zo'n beetje elk jaar mijn zadelpen op te moeten sturen voor garantie.

In mijn zoektocht leek de 9point8 fall line de meest betrouwbare zadelpen, echter is deze heel slecht leverbaar. Raceface en Easton komen echter net op de markt met hun gezamenlijke dropper seatpost, die hetzelfde binnenwerk als de 9point8 gebruikt.
Toen deze ook nog eens flink in de aanbieding bleek, was de keuze snel gemaakt.

Na de installatie moest er natuurlijk ook nog proef gereden worden, wat ik vandaag ben gaan doen op het MTB parcours in Zoetermeer.

Omdat het MTB parcours in Zoetermeer erg veel hoogte kent, maar in relatief korte en steile stukken, is het eigenlijk het parcours bij uitstek om een nieuwe dropper te testen. Je bent tenslotte constant je zadel op en naar aan het bewegen. In een enkele ronde soms wel een keer of 14!

De pen blijkt nog beter te bevallen dan ik dacht. Hij zakt enorm makkelijk, terwijl hij ook erg snel weer op de ideale hoogte staat om de volgende klim aan te vallen.
Deze dropper onderscheid zich vooral door de combinatie van een mechanische lock op de twee uiterste standen en een hydraulische lock in alles daartussen.
Hij wordt dus op de uiterste standen hard op slot gezet door een mechanische vergrendeling, terwijl hij ook op elke gewenste hoogte neergezet kan worden met de hydraulische vergrendeling.
Normaal gesproken is een hydraulische vergrendeling vrij onbetrouwbaar, omdat deze na verloop van tijd slechter gaat werken. Hierdoor zakt de zadelpen een (paar) cm in wanneer je op het zadel gaat zitten.
De mechanische vergrendeling is betrouwbaar, maar dan mis je de mogelijkheid om je zadel op elke gewenste hoogte te "parkeren".
Het lijkt dus een "best of both worlds" dropper seatpost.
Hoe betrouwbaar de pen uiteindelijk is zal de tijd leren, maar tot nu toe ben ik erg enthousiast!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten